a vida algarviana - Reisverslag uit Tavira, Portugal van Elena Rigby - WaarBenJij.nu a vida algarviana - Reisverslag uit Tavira, Portugal van Elena Rigby - WaarBenJij.nu

a vida algarviana

Door: ellen

Blijf op de hoogte en volg Elena

20 Januari 2015 | Portugal, Tavira

ola a tudos!

een regenachtige groet uit het verder grotendeels zonnige en warme Tavira.
Ik ben hier nu precies twee weken, en het is nog steeds meer dan goed! We hadden de afgelopen tijd een team van 7 en dat werkte echt fantastisch, iedereen had zin, initiatief en groepsgevoel, dus het werken en samen koken verliep uitstekend. Vandaag zijn er twee vertrokken, donderdag nog eentje. Dus dan komt er weer nieuw bloed en verandert de hele groepsdynamiek. Afwachten hoe dat zal zijn...

Sommigen van jullie willen graag meer details over wat ik hier nu precies allemaal doe... ik probeer een beeld te scheppen: vanaf dit jaar wil Tamar, de eigenares, starten met permacultuur op haar land. Tot nu toe draait ze een biologisch-dynamische groententuin, waarvan ze veel verkoopt op markten en aan restaurants. Permacultuur is een complex begrip, maar het betekent kortgezegd het land weer zo dicht mogelijk bij zijn oorspronkelijke natuurvorm brengen, en ook mens, dier en natuur laten samenleven als een geïntegreerd geheel. Om dat zo maar effe op je land in te voeren betekent heel veel (denk)werk. We hebben een soort projectleider, die echter slechts één keer per week langskomt om plannen te maken en te evalueren. Dus grotendeels zoeken we het zelf uit. En eigenlijk doen we alles: wieden, zaaien, planten, oogsten, dieren voeren, geitjes uitlaten, hout verzamelen, ... en voor het permacultuurproject specifiek zijn we bezig met het aanleggen van verschillende composthopen, een kruidenspiraal en twee hügelbedden (een bepaald soort groentebed met een geïntegreerd compostsysteem).
Zo, hehe, dat was een hele boterham. Als je meer wil weten over permacultuur kan google je ook een eind op weg helpen ;-)

Oh en op het wereldwijde web is ook een site te vinden van dit plekje - Tamar verhuurt ook vakantiewoningen - haar core business zeg maar. Kijk op www.quintamar.com

Tja, en wat mezelf betreft... ik zit hier behoorlijk goed, woon in een klein huisje tussen de velden, samen met een andere vrijwilliger (de anderen zitten in één van de vakantiewoningen). We brengen veel tijd door met elkaar en dat is fijn, maar het betekent soms ook dat er weinig tijd voor mezelf overblijft. Dat wil zeggen dat ik me in het weekend meestal helemaal afsluit om even op mezelf te focussen - schrijven, lezen, plannen maken, ... Dat laatste loopt een beetje spaak, ik ben er toch niet helemaal uit wat ik wil. Er is nog niks concreets uit de bus gekomen wat betreft werken of wonen, dus het blijft afwachten. Maar ik heb een aantal lijntjes uitgegooid, op een bepaald moment werpt dat sowieso vruchten af... In ieder geval voel ik echt wel dat het tijd is om te stoppen met vrijwilligen, pffff :-)))

hehe, wat een verslag. Ik zou het nog bijna vergeten, maar het is hier uiteraard weer fantastisch mooi! Heel anders dan in het westen of in de heuvels, dit is bijna een soort polderlandschap, maar dan portugees :-) Je ziet het wel op de foto's!!

groetsels!
ellen

• 20 Januari 2015 - 18:53

Serena:

Wat een mooie ervaring weer... en bedankt voor de uitleg van permacultuur, dat was nog steeds niet helemaal helder voor me. Maar door jouw uitleg wordt het ineens heel eenvoudig :-)

En geitjes uitlaten... ooohhh!!! jaloers :-)

Ik hoop echt dat er gauw iets concreets voor je mag ontstaan, qua werk en wonen.
    En ondertussen vooral lekker genieten van je wonderlijke avontuur!

Dankjewel voor het delen, dikke knuffel

Serena

• 22 Januari 2015 - 17:43

Olga:

Weer prachtige foto's ! Fijn zo'n mooie plek. Ja, dat vrijwilligen een keer genoeg is, snap ik ook. Premacultuur is ook mooi voor mij om te weten wat dat inhoud.
    Succes met verder uit pluizen van je weg en dat het steeds concreter voor je zal gaan worden.
    Ondertussen maar genieten

• 22 Januari 2015 - 18:03

Greet:

Het even niet weten, is altijd een positief voorteken, maar dat weet je uiteraard.....
    Blijven vertrouwen, het universum heeft altijd, maar dan ook altijd, het beste in petto voor jou.

Keep on moving.
    Hartegroet